Nått att skratta åt...

Check!

Tid att sy

Till våren har jag många idéer till kläder som jag vill sy! Och jag tänkte att om jag skriver upp dem här så kanske jag faktiskt tar mig i kragen och syr dem!

1. En grön plisserad silkeskjol som går till knät ungefär och med hög midja såklart!
2. Svart kjol. Kopia av den
här som jag skrivit om tidigare.
3. En klänning till skolavslutningen. Den har jag inte bestämmt hur den ska se ut. Funderar på en rosa,  en vit eller en grön. Men inget är bestämt.
4. Ett par grå byxor- hög midja och smala ben.
5. Ett par ballongshorts. Om de blir bra syr jag nog två, ett par i färg och ett par neutrala.

Well, that's all folks! Återkommer med resultaten. ^^,

Wiie!

Min syster kommer hem på måndag! Jag tycker om min syster även om hon stör mig ibland. ;)

Träsko?

Ja. Den här skon är så annorlunda att den blir grymt cool. Den kombinerar min chicka- och min bondsida. Ja dem ska jag köpa. :)

43194-31

Jag har aldrig sett fram emot andras födelsedagar mer än på det sättet att det är kul att ge presenter, men det är något speciellt med 18års dagar. Jag ser fram emot min födelsedag så mycket att jag verkligen känner lyckan som mina äldre vänner känner (de som fyller några månader före mig).  Glädjen kommer vara så stor och smitta av sig så mycket att jag verkligen längtar till att få känna av den lyckan både på min egen dag men framför allt på mina vänners!

You know who you are and I love you!

Inköp

Att köpa:

1. Skolväska! Min bag börjar bli lite jobbig då den väger minst 5kg varje dag. Har tänkt mig  en brun, eller svart, skolväska som den
här den är dock aningens för dyr. Eller liknande med axelband.

2. Skor! Skor som funkar i regn och kyla! kor som är bekväma och hållbara! Men framför allt snygga! Gosh! Sånna skor finns inte, iaf inte till rimliga priser. :(

3. Tyg! Vill börja sy igen! Vet ett jättefint tyg som skulle kunna förvandlas till ett par ännu finare byxor! Bara jag tar mig tid...

4. Färgglada kläder! Är så deprimerad av mörkret behöver saker som piggar upp därför försöker jag hitta: färg, färg och FÄRG!!

Sydafrika - the trip

22 december
Åkte till Arlanda och flög till Hethrow. Pga att vårt plan från Arlanda inte fick någon landningstid (dåligt väder) så blev flyget mycket försenat vilket ledde till att vi missade vårt plan till Kapstaden. Så vi fick tillbringa en natt i London. Var inte trevligt! Hade inget bagage och inga kläder.

23 december
For till flygplatsen ganska tidigt och lyckades få platser på ett plan! Riktig tur. Han som bokade biljetterna åt oss trodde inte på det själv. Var läänge på flygplatsen och strosade sen var det av till Cape town!

24 december
Kom ner till Kapstaden och for direkt till hotellet med vår hyrbil. Var ganska varmt eftersom vårt bagage inte tog samma flyg som oss hade vi inga kläder nu heller.  Gick i 30 grader i jeans och stövlar.

När vi hittat vårt hotell (Saasvald Lodge, Kloof street)och mött upp min syster som redan kommit fram gick vi till ett shoppingcenter och köpte svalare kläder. Sen gick vi och åt, efter det tog vi det lungt ett tag för att sedan dra ner till Waterfront ("Stadsdel" med shoppingcenter, restauranger och div. turistattraktioner).  och käka glass.

25 december

Åkte ut till Godahoppsudden. Mycket vackert! Drog vidare till Simonstown och kollade på pingviner. När vi gjort det åkte vi hem och fann vårt bagage på hotellet, så vi hade lite julklappsutdelning. Sen slappade vi,  gick ut och åt för att till sist somna.

26 december

Denna dag delade familjen upp sig. Min bror var sjuk och stannade på hotellet, mamma och pappa åkte ut på landet och jag och min syster gick sightseeing i Kapstaden. Först gick vi ner Long Street, sen upp för en annan väg, gick förbi tågstationen, såg parlamentet och presidentens bostad. Sen åkte vi turistbuss och fick då en riktigt bra överblick över hur hela staden såg ut.

När vi kom tillbaka till hotellet gick vi och åt för att sedan ta oss en tur upp till Taffelberget. Vacker utsikt och ännu en överblick över staden.

27 december
Vaknade på morgonen och mådde inte bra. Mat förgiftning. Trots det så drog jag med resten av familjen till District 6 museum men orkade inte riktigt med det. Sov hela vägen till Stellenbosch efter det. Samt hela eftermiddagen, kvällen och natten.

28 december

Mådde bättre och åkte med familjen ut på vinprovning. Var riktigt mysigt! Dock inte så smart att åka på vinprovning på morgonen. På eftermiddagen gick jag och mina syskon upp på stan och kollade lite sen gick vi tillbaka till hotellet och vilade.

På kvällen var vi inte så hungriga så vi gick bara ut och fikade.

29 december
Åkte vidare från Stellenbosch till Outshoorn (reservation för felstaving) strutshuvudstaden. Hann inte göra så mycket då vi haft en lång bilresa.

30 december
Var ute på en strutsfarm, testade att rida. Intressant upplevelse filmen från den skulle platsa på YouTube. Sen solade vi lite också :).

31 december
Tog bilen igen till Congo Caves, droppstens grottor inte så jättefantastiskt lite för turistit. Sen vidare ner till George där vi tog in på ett lite vildmarksaktigt hotell, Far hills. Hade en ganska lugn eftermiddag och på kvällen åt vi middag på en restaurang men efter vi ätit klart hade vi ingen lust att stanna kvar så vi åkte tillbaka till vårt hotell och firade 12-slaget.

1 januari
Solade och badade hela förmiddagen och åkte till Knysna Elephant Park på eftermiddagen. Klappade och matade elefanter, väldigt mysigt! Stannade på vägen hem och åt.

2 januari
Solade och badade igen och på eftermiddagen åkte alla utom min syster till Victoria Bay där jag och min mamma badade i Indiska Oceanen.

3 januari
Flög från George till Johannesburg och körde sedan från Johannesburg till Graskop. Tog i stort sett hela dagen men vi fick njuta av underbar natur på vägen. Obeskrivligt vackert! Kort ger inte utsikten rättvisa det måste upplevas!

Hotellet vi bodde på var Graskop hotell och alla rummen på hotellet var konstinstalationer. Ägaren var tydligen väldigt konstintresserad och hade hyrt in konstnärer från trakten till att få inreda varsitt rum. Häftig tanke och bra resultat.

4 januari
Graskop dagen! Men vi var inte så mycket i Graskop. Åkte till Mac Mac falls och tittade på vattenfallet, mäktigt! Sen for vi till guldgrävar staden Pilgrims Rest och tittade på de fina byggnaderna som fanns där. Många gamla fina reklamskyltar.

Kom hem till min syster, som stannat på hotellet, och solade  resten av dagen.

5 januari
Åkte ganska tidigt från Graskop för att komma fram till vår Lodge i Kruger parken innan 13:00. Vilket vi gjorde. Gick först omkring och kollade vid Lodge området var verkligen jättefint! Lagom stor pool, hängmattor under ett stort träd. Riktigt avslappnad stämmning. Var extra lugnt eftersom vi redan betalat för allt och skrev upp drickor etc på rummet. Man behövde inte tänka eller handskas med pengar på hela tiden man var där vilket var väldigt skönt!

6 januari
Andra dagen i Kruger. Morgon safari klockan FEM på morgonen. Jag var trött men det var kul. Sov i solen under dagen. Sen hade vi eftermiddags safari och grillning på kvällen.

7 januari
Sista dagen i Kruger. Morgon safari som vanligt slappade vid poolen under dagen. Var för hett vissa tillfällen så man var tvungen att gå in ibland för att inte få solsting eller brinna upp.

Eftermiddags safari. Såg många djur när vi åkte tillbaka till Lodgen i mörkret. Var roligt att se så många djur som vi inte sett tidigare :).

8 januari
Morgon safari sen åkte bil från Kruger till Johannesburg under dagen. Som tur var var det dåligt väder så vi slapp att bli bländade av solen.

9 januari
Landade på Hethrow tidigt på morgonen och det var svårt att fatta att det var morgon. Jag trodde att det var sent på kvällen. Flängde omkring och kollade i affärerna och drack mumsigt kaffe på Starbucks <3.

Kom fram till Arlanda på eftermiddagen och åkte bil hem. Stannade bara och åt. Var skönt att komma hem och sova i sin egna säng med minnena från resan som drömmaterial.